Diverse evcube laadpunten op voorraad
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

Aandachtspunten keuze laadpaal, waar moet u opletten


Voor de keuze van een laadpunt zijn een aantal zaken van belang. Deze zaken dienen in uw beslissing welk oplaadpunt u gaat kiezen te worden meegenomen.
Bij vragen bel ons (06-15643350) of vraag gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan

([email protected])

 


1 of meerdere gebruikers:

  1. Bij 1 vaste gebruiker kan er worden gekozen voor een vaste kabel. Dit is het meest gebruiksvriendelijk.
  2. Bij meerdere gebruikers is dat lastiger omdat er 2 type stekkers zijn. Auto's moeten dan allen dezelfde aansluiting hebben. Indien er meerdere gebruikers zijn, verdiend daarom een socket model de voorkeur.

 

 

Welke auto('s) moet er worden opgeladen?


Volledig elektrisch:

  1. Voor een redelijke laadtijd is minimaal een 11 kW laadpunt aan te bevelen (dit moet wel passen op de aanwezig aansluitwaarde van het pand).
  2. Let wel op of de auto beschikt over een 3 fase lader bij de keuze voor 11 kW of meer. Er zijn enkele auto's die 1 fase 32 A laden. Indien dit het geval is dan heeft u van een 11 kW lader geen profijt. U laadt dan max. met 3,7 kW per uur. In dit geval is de keuze of een laadpunt van 3,7 kW of bij ons informeren naar een klantspecifieke oplossing.
  3. Een 22 kW laadpunt is vaak niet mogelijk op een huisaansluiting. Om dit op een huisaansluiting te realiseren zal de aansluiting moet worden verzwaard naar minimaal 3X35A wat een grote verhoging van het jaarlijks vastrecht met zich meebrengt (tussen de € 800 en € 1.200), afhankelijk van de netbeheerder en gewenste verzwaring.
  4. Er zijn oplossingen om uw laadpunt te regelen naar aanleiding van het totaalverbruik en de zwaarte van uw aansluiting zodat u in de daluren tot max. 17 kW per uur kunt laden op een reguliere huisaansluiting (3x25 A). Informeer hiernaar bij ons.

Hybride:
Op dit moment hebben alle hybride auto's voldoende aan een laadpunt wat 3,7kW per uur kan laden (1 fase 16 A). Een zwaarder laadpunt heeft geen enkel effect want de auto kan niet meer laden.

 


Keuze voor de bediening van het laadpunt:

U heeft de keuze tussen de volgende bedieningsmogelijkheden:

  1. Plug & charge;
  2. Sleutelbediening;  
  3. Laadpas.

 


Mogelijkheden verrekening van de geladen Kilowattuur:

  1. Geen verrekening;
  2. Verrekening middels een lokale kWh meter in laadpunt of meterkast (kWh meter moet MID goedgekeurd zijn);
  3. Verrekening middels een slim laadpunt met ingebouwde kWh meter en abonnement met een provider voor verrekening van de stroom met de lease maatschappij of werkgever/bedrijf. Let op dit zijn altijd laadpunten die met een pas worden bediend (RFID).

 


Aansluiting op uw huis- of bedrijfsinstallatie:

  1. De aansluitwaarde en de gelijktijdigheid van de al aanwezige verbruikers van de verdeler waar op het laadpunt moet worden aangesloten bepaald mede welk laadpunt kan worden gekozen.
  2. Indien de aansluitwaarde onvoldoende is en er toch een zwaarder laadpunt moet worden aangesloten zal de totale installatie moeten worden aangepast (hoge kosten) of zal het laadpunt moeten worden voorzien van een vermogensregeling. Dit is alleen mogelijk bij een aantal slimme laadpunten. Vraag hiervoor gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan bij ons. 
  3. Op een huisaansluiting is het meestal wel mogelijk om een 3,7 kW of 11 kW laadpunt te installeren (1 fase 7,4 kW) afhankelijk van de aanwezige hoofdzekering. 
  4. Bij bedrijfspanden is het goed om eerst een gratis adviesgesprek aan te vragen.
  5. Alle laadpunten dienen achter een separate aardlekautomaat of een combinatie van zekeringen en een separate aardlek te worden aangesloten. Dit is voor uw veiligheid en verhoogd de bedrijfszekerheid van uw installatie.
  6. De laadpunten kunnen niet worden gecombineerd met andere verbruikers op dezelfde eindgroep.

 


Locatie van het laadpunt:

  1. Het laadpunt (of in ieder geval de stekker) moet goed toegankelijk zijn. U maakt er immers dagelijks gebruik van dus het verstoppen achter containers/struiken e.d is geen goede oplossing. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld het laadpunt in de garage te monteren en het snoer middels een doorvoering in de muur buiten te monteren.
  2. Alle door ons geleverde laadpunten zijn geschikt voor buitenmontage.
  3. Let ook op bij de keuze voor de locatie van het laadpunt dat er niet over het snoer kan worden gestruikeld. Kies dan  een iets duurdere montage van het laadpunt omdat een ongelukkige val u veel  meer kan kosten.
  4. Indien u een laadpunt kiest met, sleutel of pas bediening moet u het laadpunt makkelijk kunnen bereiken.

 


De bepaling van de lengte van de laadkabel bij een vaste kabel:

Het is verstandig om even een proefopstelling te simuleren met bijvoorbeeld een verlengsnoer en dan de lengte van de laadkabel te bepalen. Wij komen vaak tegen dat de effectieve lengte van de kabel tegenvalt bijvoorbeeld van een kabel van 4 meter (meestal standaard) is de maximale afstand tussen het laadpunt en de aansluiting op de auto 2 meter (snoer hangt ongeveer een meter naar beneden en een meter omhoog).

 

Gegevens van uw auto 

Op de site van EV database kunt u van veel auto,s de gegevens vinden onderandere het maximale laadvermogen en type aansluiting  https://ev-database.nl/